بازدید : 2099
دسته بندی : وهابیت
تاریخ : خرداد ۷, ۱۳۹۶

در دو مطلب گذشته بیان کردیم که نماز تراویح در زمان رسول خدا (ص) و ابوبکر بصورت فرادا خوانده می شده و در زمان خلافت عمر بود که او دستور داد این نماز بصورت جماعت خوانده شود و متاسفانه اهل سنت امروز به سنت خلیفه دوم اقتدا کرده و شبهای رمضان این نماز را به همان بدعتی که خلیفه آورده بجا می آورند .

یکی دیگر از بزرگان اهل سنت  که  کتاب  صحیح بخاری را شرح زده است  اقای قسطلانی می باشد  او در ذیل روایت بخاری که در ادامه  نیز جهت یا آوری ذکر خواهد شد  صراحت  دارد که جماعت خواندن تراویح تنها در خلافت عمر بوجود آمده :

روایت بخاری  :

۱۹۰۵ حدثنا عبد اللَّهِ بن یُوسُفَ أخبرنا مَالِکٌ عن بن شِهَابٍ عن حُمَیْدِ بن عبد الرحمن عن أبی هُرَیْرَهَ رضی الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم قال من قام رَمَضَانَ إِیمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ له ما تَقَدَّمَ من ذَنْبِهِ قال بن شِهَابٍ فَتُوُفِّیَ رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم وَالْأَمْرُ على ذلک ثُمَّ کان الْأَمْرُ على ذلک فی خِلَافَهِ أبی بَکْرٍ وَصَدْرًا من خِلَافَهِ عُمَرَ رضی الله عنهما.

ابو هریره از رسول خدا صلی الله علیه وسلم نقل کرده است که آن حضرت فرمود: هرکس (نافله ماه) رمضان را با ایمان و قربه الى الله بخواند، خداوند گناهان گذشته او را مى‌بخشد. ابن شهاب گفته: رسول خدا صلی الله وسلم از دنیا رفت و وضعیت به همین صورت بود (نماز تراویح را  بدون جماعت مى‌خواندند) در زمان خلافت ابوبکر و اوائل خلافت عمر نیز به همین صورت بود .

صحیح البخاری، ج ۲، ص ۷۰۷،

قسطلانی در شرح این روایت اینگونه می نویسد :

(قال ابن شهاب) الزهری (فتوفی رسول الله صلی الله علیه وسلم والامر علی ذلک) ای علی ترک الجماعه فی التراویح ولغیر الکشمیهنی کما فی الفتح والناس علی ذلک (ثم کان الامر علی ذلک) ایضا (فی خلافه ابی بکر) الصدیق (وصدرا من خلافه عمر رضی الله عنهما …)

… والامر علی ذلک)؛ یعنی مردم نماز نافله رمضان را به جماعت نمی‌خوانده است. و در غیر روایت کشمیهنی تعبیر «والناس علی ذلک» آمده است. و در زمان خلافت ابو بکر و ابتدای خلافت عمر نیز نماز تراویح به جماعت خوانده نمی‌شده است.

القسطلانی المصری الشافعی ،إرشاد الساری فی شرح صحیح البخاری، ج۴، ص۶۵۷

قسطلانى در صفحه دیگر مى‌گوید:

سماها ـ أی عمر ـ بدعه لأنّه (ص) لم یبیِّن لهم الاجتماع لها ولا کانت فی زمن الصدّیق ولا أوّل اللیل ولاکلّ لیله ولا هذا العدد.

عمر، تراویح را بدعت نامید، به این دلیل این که رسول خدا به مردم نگفته بود که آن را به جماعت بخوانند، در زمان ابوبکر نیز کسى آن را به جماعت نمى‌خواند، نه در اول شب و نه در تمام شب و نه به این تعداد (رکعات).

القسطلانی المصری الشافعی ،إرشاد الساری فی شرح صحیح البخاری، ج۴، ص۶۵۷

لینک کوتاه این مطلب :