بازدید : 1315
دسته بندی : مطالب ویژه
تاریخ : دی ۹, ۱۳۹۵

بسم الله الرحمن الرحیم

روایت توسل فرد نابینا به رسول خدا(ص) و پاسخ به شبهه وهابیت مبنی بر دلالت این روایت فقط به توسل به زندگان .

در مطالب گذشته  شفای  شخص نابینا  به رسول خدا (ص) و شفای ایشان با این توسل  که حاصل از آموزش رسول خدا  بوده است  مطرح  شد  . گفتیم  که وهابیت  می گویند این روایت دلالت  بر توسل به زنده دارد  و نه اموات  که ما در پاسخ  به آنها  فهم صحابه  را نسبت به این روایت  مطرح کردیم که ثابت شد عثمان بن حنیف (صحابی ) از این جریان توسل نابینا  جواز توسل  به  قبر رسول خدا (ص) را فهمیده  و  دیگران  را  برای گشایش در گرفتاریها ی خود امر میکرد که به نزد قبر رسول خدا (ص) رفته  و به وجود حضرت  متوسل  شوند .

عزیزان  می توانید  مباحث گذشته  را از دو عنوان ذیل  در دست داشته باشید :

شفا یافتن نابینا با توسل به رسول خدا (ص)

فهم صحابه از توسل مرد نابینا به رسول خدا (جواز توسل به اموات)

 

 

در این  مطلب  برای  پاسخ  محکمتر به  شبهه  وهابیت  قصد داریم  فهم  علمای بزرگ آنها از این  روایت  را  مطرح کنیم  .

علامه  شوکانی  در کتاب  تحفه الذاکرین خود اینگونه  می نویسد :

وَالْحَاکِم فِی الْمُسْتَدْرک وَقَالَ صَحِیح على شَرط الشَّیْخَیْنِ وَزَاد فِیهِ فَدَعَا بِهَذَا الدُّعَاء فَقَامَ وَقد أبْصر وَقَالَ التِّرْمِذِیّ حسن صَحِیح غَرِیب لَا نعرفه إِلَّا من هَذَا الْوَجْه من حَدِیث أبی جَعْفَر وَهُوَ غیر الخطمی وَقَالَ وَأخرجه الطَّبَرَانِیّ بعد ذکر طرقه الَّتِی روى بهَا والْحَدِیث صَحِیح وَصَححهُ أَیْضا ابْن خُزَیْمَه فقد صحّح الحَدِیث هَؤُلَاءِ الْأَئِمَّه وَقد تفرد النَّسَائِیّ بِذکر الصَّلَاه وَوَافَقَهُ الطَّبَرَانِیّ فِی بعض الطّرق الَّتِی رَوَاهَا
وَفِی الحَدِیث دَلِیل على جَوَاز التوسل برَسُول الله صلى الله عَلَیْهِ وَسلم إِلَى الله عز وَجل مَعَ اعْتِقَاد أَن الْفَاعِل هُوَ الله سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى وَأَنه الْمُعْطِی الْمَانِع مَا شَاءَ کَانَ وَمَا یَشَأْ لم یکن //

علامه شوکانی  در خصوص روایت توسل شخص نا بینا به رسول خدا (ص) می نویسد : این حدیث صحیح است ، ائمه ای چون  ابن خزیمه ، حاکم نیشابوری و ترمذی   نیز آن را تصحیح کرده اند  … و این حدیث بر جواز توسل  به رسول خدا (ص) دلالت  دارد  . با این اعتقاد که  برآورنده خدای متعال است  و هر آنچه او بخواهد انجام می شود و هر آنچه نخواهد صورت نمی پذیرد .

تحفه الذاکرین بعده الحصن الحصین من کلام سید المرسلین ، شوکانی ص ۲۰۹

 

اسکن مطلب :

 

 

شرح حال علامه شوکانی :

 

الشوکانی [۱۱۷۳ – ۱۲۵۰ هـ / ۱۷۶۰ – ۱۸۳۴ م]

محمد بن علی بن محمد بن عبد الله بن الحسن بن محمد الشوکانی، أبو عبد الله:
فقیه، أصولی، محدث، مفسر، من کبار علماء الیمن، من أهل صنعاء.

شوکانی  فقیه ، اصولی ف محدث ومفسر و از بزرگان علمای یمن  و اهل صنعا بوده است .

الکتاب: معجم المفسرین «من صدر الإسلام وحتى العصر الحاضر»
المؤلف: عادل نویهض ج ۲ ص۵۹۳

 

 

پس روایت  توسل  فرد نابینا به پیامبر  تنها  منحصر به زمان  حیات رسول خدا (ص) نمی باشد بلکه  مشروعیت توسل  حتی  بعد از وفات ایشان را نیز ثابت  می کند .

 

لینک کوتاه این مطلب :