بازدید : 746
دسته بندی : وهابیت
تاریخ : دی ۱۴, ۱۳۹۵

بسم الله الرحمن الرحیم

همانگونه که در قسمتهای قبلی این بحث ذکر  شد ، بزرگان  اهل سنت  با استناد به آیه  :

وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا (۶۴نساء)

شیوه توسل  به  رسول خدا (ص) و نزد قبر مباک ایشان  گفته اند و ان را برای اهل سنت  توصیه کرده اند . یکی دیگر از علمای مذهب حنفی  که باتوجه به این  آیه مبارک  توسل  به رسول خدا  را توصیه کرده است  شیخ نظام الدین می باشد .

شیخ نظام الدین

یکی از کتب معروف حنفی ها  فتاوی الهندیه معروف به فتاوی العالمکیریه است ، این کتاب  تألیف شیخ نظام و تعدادی  از علمای احناف می باشد که در  صفحه ۲۹۳  از این  کتاب :

روش سلام دادن به رسول خدا (ص) را بیان می کند و می گوید  بعد از آن سراغ قبر ابوبکر بروید و به او هم سلام کنید . سپس نزد رسول خدا (ص) برگردید و در مقابل ایشان بایستید و بگویید :

اللهم إنک قلت وقولک الحق « لو انهم إذ ظلموا انفسهم جاؤوک … » (نساء / ۶۴) وقد جئناک سامعین قولک طائعین امرک مستشفعین بنبیک إلیک «ربنا اغفرلنا ولإخواننا الذین سبقونا بالایمان » (حشر /۱۰ ) « ربنا آتنا فی الدنیا حسنه وفی الاخره حسنه » (بقره /۲۰۱ )….

خدایا تو این سخن را فرموده ای و کلام تو حق است که « ولو انهم إذ ظلموا انفسهم ….. من سخن تو را گوش کردم و اطاعت نمودم که پیامبرت را شفیع خود نزد تو قرار دهم …

این مطلب نظر یک شیعه نیست که وهابیت  بگویند آنرا قبول نداریم  بلکه نظر یک عالم اهل سنت است که اولا نزد خلیفه اول و دوم برویم تا آن ها نزد پیامبر(ص) شفاعت کنند تا این که آن حضرت به صحبت های مردم گوش کرده و پاسخ آن ها را بدهد و حضرت شفاعت مردم را نزد خداوند کند.

این مطلب هم در یکی از مهم ترین کتاب های اهل سنت آمده است ؛ آیا از دیدگاه وهابیت همه این علما کافرند!؟

 

 

 

شرح حال آقای شیخ نظام الدین برهانبوری

عبد الحی طالبی  در شرح حال  او  چنین  می نویسد :

مولانا نظام الدین البرهانبوری : الشیخ العالم الفقیه نظام الدین الحنفی البرهانبوری ، أحد أکابر الفقهاء الحنفیه وعلمائهم المشهورین ممن تبحر فی العلوم وحرر المسائل ونقل الأحکام وجدد مآثر الفتوى ، وهو ممن تخرج على القاضی نصیر الدین المحدث البرهانبوری ، استخدمه عالمکیر بن شاهجهان الدهلوی حین کان والیا فی بلاد الدکن من قبل والده وجعله من ندمائه ، وولاه تدوین الفتاوی الهندیه وترتیبها باستخدام الفقهاء الحنفیه.

وولی أربعه رجال منهم تحت أمره ، فقسم أرباعها على أربعتهم : أحدهم القاضی محمد حسین الجونبوری المحتسب ، وثانیهم السید علی أکبر أسعد الله خانی ، وثالثهم الشیخ حامد الجونبوری ، ورابعهم المفتی محمد أکرم اللاهوری.

فبذل جهده فی تلک الخدمه الجلیله حتى رتبها فی سنتین ، فأضاف فی منصبه عالمکیر واستثناه عن التکلیفات والتسلیمات المعتاده فی حضره السلطان التی یقال لها کورنش ، وکان عالمکیر یذاکره فی إحیاء العلوم والفتاوی العالمکیریه وبعض کتب السلوک ثلاثه أیام فی کل أسبوع ، فخدمه نظام الدین أربعین سنه وجاوزت سنه ثمانین حولا ، وولده عبد الله أخذ عن أبیه ونال الفضیله فی أیامه ، کما فی مرآه العالم .

الإعلام بمن فی تاریخ الهند من الأعلام المسمی بـ (نزهه الخواطر وبهجه المسامع والنواظر)،  عبد الحی بن فخر الدین بن عبد العلی الحسنی الطالبی،  ج۵، ص ۶۵۶

 

مولانا نظام الدین برهانپوری ، استادو دانشمند و فقیه بود . او یکی از بزرگان علم فقه در مذهب احناف و از دانشمندان مشهور آن‌ها به شمار می‌رود. وی از کسانی است که در این علوم تخصص داشت و مسائل و احکام را نقل و تحلیل می‌کرد و فتوا می‌داد.

عالمگیر شاه جهان دهلوی در زمانی که والی سرزمین هند بود، او را از ندیمان خود قرار داد و به او سرپرست تدوین کتاب الفتاوی الهندیه کرد که فقهای هند را برای این کار استخدام کند: از جمله:

اول : آقای قاضی محمد حسین الجنبوری المحتسب

دوم : شیخ علی اکبر حسینی اسعد الله خانی

سوم : شیخ حامد بن ابی حامد الجنبوری

چهارم : مفتی محمد اکرم لاهوری که در مراه العالم آمده که نویسنده این کتاب است و دیگرانی که حدود بیست نفر هستند و از آن ها به عنوان نویسنده نام برد ه اند . شیخ نظام الدین برهانبوری ، قاضی محمد حسین جنبوری ، شیخ علی اکبر حسینی ، شیخ حامد بن ابی حامد جنبوری ، مفتی محمد اکرم اللاهوری …. که تعدادی از علمای حنفی هند هستند که این کتاب فقهی را به دستور سلطان اورنگ زیب عالمگیر التیموری ، پادشاه هند نوشته اند .

این علمای احناف به آیه قرآن کریم برای اثبات جواز توسل ، استدلال کرده اند آیا  میتوان  همه آنها  کافر دانست !؟

 

 

لینک کوتاه این مطلب :