بازدید : 726
دسته بندی : وهابیت
تاریخ : دی ۱۸, ۱۳۹۵

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی دیگر از بزرگان مذهب  شافعی اهل  سنت  که  جواز  توسل  به  قبر رسول خدا (ص) را  با آیه  ۶۴  سوره  نساء ثابت  کرده  است  سمهودی می  باشد  .

او  در کتاب وفاءالوفاء بإخبار دار المصطفی  خود در جواز توسل بعد از استناد به عقل  و اجماع  و روایات   از دیدگاه  قرآن  نوشته است :

وبالکتاب لقوله تعالی : « ولو انهم إذ ظلموا انفسهم جاؤوک …. لحثه علی المجیء إلیه والاستغفار عنده واستغفاره للجائین وهذه رتبه لاتنقطع بموته ..

از ادله ما برای توسل به رسول خدا ﴿ص﴾ این آیه است چون خداوند مردم را تشویق کرده است که نزد ایشان بیایند تا استغفار کنند و رسول خدا ﴿ ص﴾ هم برای آن ها استغفار کند . این مقام و رتبه ایشان با مردن آن حضرت نیزقطع نمی شود .

در صفحات بعد علت قطع نشدن این مقام را بیان می کند :

وقد استغفر لکل من المؤمنین والمؤمنات لامر الله له به فی کتابه ، فإذا وجد المجیء واستغفار الجائی تکملت الامور الموجبه لتوبه الله ورحمته ….

وقد فهم العلماء من الآیه العموم ، واستحبوا لمن أتی القبر أن یتلوها ویستغفر الله تعالی ، واوردوا حکایه  العتبی الآتیه فی کتبهم مستحسنین وذکرها ابن عساکر فی تاریخه و ابن جوزی فی مثیرالعزم وابن نجار بأساتیدهم إلی محمد بن حرب الهلالی ، قال : أتیت قبر النبی ( صلی الله علیه و آله) فزرته ، جلست بحذائه ، فجاء اعرابی ….

بل روی ابو سعید السمعانی عن علی (علیه السلام) قال : قدم علینا اعرابی بعد ما دفنا رسول الله (صلی الله علیه و آله) بثلاثه ایام ، فرمی نفسه علی قبره وحثی من ترابه علی رأسه وقال : یا رسول الله (صلی الله علیه و آله ) قلت سمعنا قولک ووعیت عن الله سبحانه وما وعینا عنک وکان فیما انزل علیک « ولو انهم إذ ظلموا جاؤوک …» وقد ظلمت نفسی ، وجئتک تستغفر لی ، فنودی من القبر : إنه قد غفر لک .

علما از این آیه عموم را فهمیده اند ؛ یعنی هم زمان حیات را شامل می شود و هم زمان ممات را و مستحب دانسته اند که هر کس به زیارت قبر رسول خدا (ص ) می آیند ، این آیه را بخوانند و از خداوند طلب استغفار کنند و آن حضرت هم برایشان طلب استغفار کنند.  علما حکایت عتبی را هم در کتاب های خود بیان کرده و آن را تحسین نموده اند .

شرح حال سمهودی

در مقدمه کتاب آقای سمهودی را معرفی می کند :

 …. سمهودی نزیل المدینه المنوره وعالمها و مفتیها ومدرسها ومورخها ، الشافعی الامام القدوه الحجه المتفنن .

… آقای سمهودی ساکن مدینه منوره بوده . عالم ، مفتی زمان خودش ، مدرس و مورخ و شافعی مذهب و امام و رهبر و حجت و متخصص زمان خودش بوده است .

این مطالب در کتاب الضوء اللامع ( ۵ / ۲۴۵ ) و شذرات الذهب ( ۸ / ۵۰ ) آمده است .

آیا این علماء همه  مشرک هستند !؟

 

لینک کوتاه این مطلب :