بازدید : 726
دسته بندی : مطالب ویژه
تاریخ : دی ۲۲, ۱۳۹۵

بسم الله الرحمن الرحیم

متعه ازدواج پسندیده ای است که شیعیان به پیروی از رسول خدا (ص) و اهل بیت علیهم السلام و همچنین اصحاب رسول خدا و برخی از اهل سنت به پیروی از رسول خدا (ص) آن را مباح می دانندو به این سنت حسنه عمل کرده و می کنند. این ازدواج در عصر اسلام و توسط رسول خدا (ص) از جانب خدای متعال تشریع شد و حتی تا بعد از رسول خدا (ص) و در زمان ابوبکر هم توسط مسلمانان عمل می شد تا آنکه خلیفه دوم آن را حرام اعلام کرد و بدین صورت بود که حلال خدا توسط خلیفه بدعت گذار تحریم شد .

در کتب اهل سنت  و  همچنین روایات  شریف اهل بیت  علیهم السلام  مباح  بودن متعه  ثابت  است  . که در این  مطلب  مباح بودن  آن  را  ثابت خواهیم  کردیم  و  همچنین  ثابت می کنیم  که این  سنت  الهی  توسط  خلیفه  دوم  تحریم  شده است  تا  جایی که در صحیح ترین  کتب مخالفین  نیز این  مساله  به صراحت آمده است  .

اهل بیت علیهم السلام  و  مباح دانستن  متعه  تا  قیامت  :

در کتب شیعه  روایات  زیادی  وجود  دارد  که مشروعیت متعه را نه تنها  ثابت می کند  بلکه  برای انجام دهنده آن اجر و پاداش  بسیار زیادی را قائل شده است . که در ادامه  به  برخی از روایات معتبر اشاره خواهیم کرد .

ثقه الاسلام  کلینی در کتاب  شریف کافی روایاتی را دراین باب آورده است  که علامه مجلسی در کتاب مرآه العقول  آن ها را معتبر دانسته است   :

 علی، عن أبیه، عن ابن أبی عمیر عن عمربن اذینه ، عن زراره قال: جاء عبدالله بن عمیر اللیثی إلى أبی جعفر (ع) فقال له: ماتقول فی متعه النساء؟ فقال: أحلها الله فی کتابه وعلى لسان نبیه صلى الله علیه وآله فهی حلال إلى یوم القیامه فقال: یا أبا جعفر مثلک یقول هذاو قد حرمها عمر ونهى عنها؟ ! فقال وإن کان فعل، قال: إنی اعیذک بالله من ذلک أن تحل شیئا حرمه عمر، قال: فقال له: فأنت على قول صاحبک وأنا على قول رسول الله صلى الله علیه وآله فهلم الاعنک أن القول ما قال رسول الله صلى الله علیه وآله وأن الباطل ما قال صاحبک، قال: فأقبل عبدالله ابن عمیر فقال: یسرک أن نساء ک وبناتک وأخواتک وبنات عمک یفعلن، قال: فأعرض عنه أبوجعفر (ع) حین ذکر نساء ه وبنات عمه.

کلینی از زراره روایت  می کند  که  عبدالله بن عمیر نزد امام  باقر آمده  و در خصوص مشروعیت  متعه از ایشان  سوال  کرده است  و  امام  فرمده است  : خدای متعال آن  را در کتاب خود و بر زبان  نبی خود (ص) حلال شمرده است  پس متعه تا روز قیامت  مباح است  . پس عبدالله بن عمیر به امام  گفت : چون شما نباید همچین  حرفی بزند  چرا که عمر بن  خطاب آنرا حرام دانسته است  ! امام  فرمود : اگرچه عمر اینکار را کرده است  همچنان متعه  مباح است  ، عبدالله بن عمیر  گفت  : از خدا در امان باشی که چیزی را مباح بدانی که عمر آن را حرام دانسته است  پس امام  فرمود  : تو به فتوای صاحبت ( عمر بن خطاب) عمل کن  و من  به فرمایش رسول خدا (ص) عمل می کنم همانا که حق  قول رسول الله است  و  باطل  آنچیزی است که عمر گفته است  . عبدالله بن عمیر بعد از آن  به  امام گفت  آیا  می پسندی که  زنان ،خواهران و دخترانت متعه را انجام دهند  !؟ پس امام  از او روی گردان  شد .

علامه مجلسی  پس از نقل این  روایت آن را حسن دانسته است :

(الحدیث الرابع)

(۲): حسن.

مرآه العقول فی شرح أخبار آل الرسول – العلامه المجلسی ج۲۰ ص۲۲۷

 

 

 

البته  علت  روی گردانی  امام  از آن  شخص پلید کاملا  واضح است  چرا  که زنان شوهر دار  متعه نمی شوند .

شبیه  به همین  روایت  نیز در صحیح  بخاری  آمده است  که دستان خائن  علمای  مخالف مذهب اهل  بیت  علیهم السلام  آن را تحریف کردند  که ما  هم روایت  تحریف نشده  را  خواهیم آورد  و  هم روایت  تحریف شده .

روایت تحریف نشده  :

بخاری در باب متعه  الحج  ( توضیح خواهیم داد این  روایت در خصوص متعه نساء است و نه متعه الحج) روایتی  از صحابی رسول خدا (ص) عمران  بن  حصین  می آورد که بدین  صورت  است  :

۴۵۱۸ – حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا یَحْیَى، عَنْ عِمْرَانَ أَبِی بَکْرٍ، حَدَّثَنَا أَبُو رَجَاءٍ، عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَیْنٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: ” أُنْزِلَتْ آیَهُ المُتْعَهِ فِی کِتَابِ اللَّهِ، فَفَعَلْنَاهَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، وَلَمْ یُنْزَلْ قُرْآنٌ یُحَرِّمُهُ، وَلَمْ یَنْهَ عَنْهَا حَتَّى مَاتَ، قَالَ: رَجُلٌ بِرَأْیِهِ مَا شَاءَ “

قال محمد : یقال انه عمر

صحیح  بخاری  ص ۸۵۴ چاپ بیت الافکار الدولیه

عمران  بن  حصین می گوید آیه متعه  در کتاب خدا نازل شد و با رسول خدا (ص) آن را انجام دادیم و هیچ ایه ای  بر تحریم  آن نازل نشد و رسول خدا (ص) تا  وفاتش نیز تحریمش نکرد تا  ان که مردی آمد و به میل خود هر چه خواست  انجام  داد !

محمد { بخاری} می گوید : گفته م شود آن مرد  عمر  است 

 

 

 

عبارت تصریح  محمد بن اسماعیل بخاری  که  یقال انه  عمر  در چاپهای دیگر صحیح  بخاری حذف شده است  که نمونه تحریف شده ان را  نمایش میدهیم  :

روایت تحریف شده  :

 

علمای مخالف مذهب اهل بیت علیهم السلام  چاره ای  جر خیانت  علمی  نیافتند  که حقیقت را از دید عوام پنهان  سازند .

البته  ممکن است  اشکال کنند  این روایت  در باب  متعه الحج  آمده  است  این روایت دلالتی بر مشروعیت  و متعه نساء ندارد  که در جواب می گوییم  بزرگان شما از ان  متعه نساء را متوجه شده اند   :

فخر رازی ذیل ایه فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ می نویسد که طبق این آیه رسول خدا  متعه رامباح اعلام کردند و در خصوص اینکه  این ازدواج نسخ شد  یا  خیر  اختلاف است  !

سواد اعظم امت  بر این  هستند که این ایه منسوخ شده است  و سواد دیگری از امت  بر این  هستند  که همانگونه که رسول خدا  مباح دانسته  است  مباح مانده و نسخ نشده است  و این  قول از ابن عباس و عمران  بن حصین  روایت شده است  ، از ابن عباس سه روایت  آمده است  … و از عمران بن  حصین  روایت شده هاست  : آیه متعه  در کتاب خدا نازل شد و با رسول خدا (ص) آن را انجام دادیم و هیچ ایه ای  بر تحریم  آن نازل نشد و رسول خدا (ص) تا  وفاتش نیز تحریمش نکرد تا  ان که مردی آمد و به میل خود هر چه خواست  انجام  داد !

« استمتعوا من هذه النساء » ، واختلفوا فی أنها هل نسخت أم لا؟ فذهب السواد الأعظم من الأمه إلى أنها صارت منسوخه ، وقال السواد منهم : إنها بقیت مباحه کما کانت وهذا القول مروی عن ابن عباس وعمران بن الحصین ، أما ابن عباس فعنه ثلاث روایات :… وأما عمران بن الحصین فانه قال : نزلت آیه المتعه فی کتاب الله تعالى ولم ینزل بعدها آیه تنسخها وأمرنا بها رسول الله صلى الله علیه وسلم وتمتعنا بها ، ومات ولم ینهنا عنه ، ثم قال رجل برأیه ما شاء .

تفسیر الرازی ج۵ ص۱۵۵

پس مقصود عمران  بن  حصین  متعه نساء است  و  نه  متعه حج  .

سوال ما از مخالفین مذهب اهل بیت علیهم اسلام  :

حکم کسی که حلال  خدا  را  حرام بداند چیست !؟

 

لینک کوتاه این مطلب :