بازدید : 1967
دسته بندی : پرسش و پاسخ
تاریخ : دی ۱۰, ۱۳۹۵

پیروان بسیارى از ادیان و مذاهب معتقدند که در یک عصر تاریک و بحرانى که فساد و ظلم همه جا را فراگرفته، یک نجات دهنده بزرگ جهانى قیام خواهد کرد و با مدد غیبى وضع آشفته را اصلاح مى‌‏کند.

آیا اعتقاد به مهدویت در غیر اسلام نیز وجود دارد؟ 

پاسخ:

« پیروان بسیارى از ادیان و مذاهب معتقدند که در یک عصر تاریک و بحرانى که فساد و ظلم همه جا را فراگرفته، یک نجات دهنده بزرگ جهانى قیام خواهد کرد و با مدد غیبى وضع آشفته را اصلاح مى‌‏کند.

هر ملّتى او را با لقب مخصوصى مى‌‏شناسد و او را از ملت خود مى‌‏دانند، یهودیان او را به‏نام سرور میکائیلى و مسیحیان به‏نام مسیح موعود و زرتشتیان به‏نام سوشیانس (به ‏معناى نجات‏ دهنده جهان) و مسلمانان به‏نام مهدى منتظر مى‌‏شناسند.

آنچه را که در این ادیان و مذاهب وعده داده شده، مطابق است با روایات اسلامى، از باب نمونه به موارد مختصرى اشاره مى‌شود.

در کتاب (دید) که نزد هندویان از کتب آسمانى است آمده: پس از خرابى دنیاپادشاهى در آخر الزمان پیدا مى‌‏شود که پیشواى خلائق باشد و نام او منصور (که در روایات ما لقب امام زمان عج است) باشد و تمام عالم را بگیرد و به‏دین خود در آورد و همه کس را از مؤمن و کافر بشناسد و هر چه از خدا خواهد بر آید.

در کتاب (زند) که از کتاب‏هاى مذهبى زردشتیان است چنین آمده: آنگاه فیروزى بزرگ از طرف ایزدان برانگیخته مى‌‏شود، و اهریمنان را منقرض مى‌‏سازند و تمام اقتدار اهریمنان در زمین است و در آسمان راه ندارند و بعد از پیروزى ایزدان و بر انداختن تبار اهریمنان، عالم کیهان به سعادت اصلى خود رسیده بنى آدم بر تخت نیکبختى خواهد نشست.

همچنین در تورات، در سفر تکوین از دوازده امام که از نسل اسماعیل بوجود مى‌‏آیند سخن گفته شده است.

و در مزامیر حضرت داود علیه السلام آمده است:… و امّا صالحان را خداوند تأیید مى‌‏کند… صالحان وارث زمین خواهند بود و در آن همیشه ساکن خواهند بود.»[۱]

آقاى حسن قائمیان در صفحه ۱۷ کتاب ظهور و علائم ظهور  مینویسد:  «قسمت اعظم ترجمه متن‏هاى پهلوى صادق در باره ظهور و علائم ظهور است، و اگر روی هم رفته نظر کنیم به همه متون پهلوى ترجمه صادق (هدایت) باید بگوئیم که تماما جنبه مذهبى دارد.

موضوع ظهور و علائم ظهور موضوعى است که در همه مذاهب بزرگ جهان واجد اهمیت خاصى است. و در همه مذاهب مشترک است و آرزوى مشترک همه معتقدین بمذاهب بزرگ را تشکیل میدهد… از این رو در همه قرون و اعصار آرزوى یک مصلح بزرگ جهانى در دلهاى خدا پرستان وجود داشته است و این آرزو تنها در میان پیروان مذهبهاى بزرگ مانند زرتشتى، یهودى، مسیحى و مسلمان سابقه ندارد، بلکه آثار آن را در افسانه‏هاى یونان، در افسانه‏هاى میترا در ایران، در کتابهاى قدیم چینیان و در عقائد هندیان و در بین اهالى اسکاندیناوى و حتى در میان مصریان قدیم و بومیان وحشى مکزیک و نظائر آنها نیز میتوان یافت.»[۲]
___________________
۱- دوازده گفتار درباره حضرت مهدى ع- حسین اوسطی – ص  ۲۸۵.
۲-مهدى موعود ع، ترجمه علی دوانی،  مقدمه، ص: ۱۷۷.

لینک کوتاه این مطلب :