بازدید : 1080
دسته بندی : دسته‌بندی نشده
تاریخ : آذر ۷, ۱۳۹۵

توحید از ریشه (وحد) گرفته شده که دلالت بر انفراد ویگانگی دارد ودر زبان عربی دست کم دو معنا به کار رفته است :

۱ـ ایجاد وحدت (یکی کردن) مانند تکثیر که به معنای ایجاد کثرت ومتعدد کردن است .۱

۲- واحد دانستن (یکی شمردن) ؛مانند تعظیم ، تکفیر وتنزیه که به معنای بزرگ شمردن، کافر شمردن ومنزه دانستن است .۲

معنای اصطلاحی : توحید به منزله پایه ای ترین اصل اعتقادی اسلام، در بیانات دینی، عرفف مسلمانان  ودر میان دانشمندان علوم اسلامی ، به معنای اعتقادبه (یگانگی خداوند)است .

قرآن کریم این اصل اساسی را با عبارت های بسیار زیبا بیان کرده است ؛ مانند قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۳﴾ بگو اوست‏ خداى یگانه. وَإِلَـهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ﴿۴﴾ومعبود شما معبود یگانه است که جز او معبودی نیست؛اعْبُدُوا اللّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِله غَیْرُهُ﴿۵﴾(تنها) خداوند یگانه را پرستش کنید، که معبودى جز او براى شما نیست. لَا إِلَـٰهَ إِلَّا اللَّـهُ ﴿۶﴾هیچ معبود جز الله نیست .

به فرموده قرآن ، توحید به این معنا سرلوحه دعوت تمام پیامبران الهی بوده است: وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِی کُلِّ أُمَّه رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطّاغُوتَ﴿۷﴾  در هر امتى رسولى بر انگیختیم که [تا مردم را به این امر فرا خواند که]خدا را بپرستند واز طاغوت بپرهیزند؛ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى قَوْمِهِ فَقالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِله غَیْرُهُ﴿۸﴾ما نوح را به سوى قومش فرستادیم; او به آنان گفت: «اى قوم من! (تنها) خداوند یگانه را پرستش کنید، که معبودى جز او براى شما نیست.

بنابراین ، اصل توحید در اسلام به معنای یکی دانستن خدا واعتقاد به یگانگی اوست وجز این معنایی ندارد. در احادیث اسلامی واز آن جمله ، در بیانات امام علی(ع) در نهج البلاغه نیز همین معنا ومراتب آن اراده شده است.

در خطبه اول نهج البلاغه در باره توحید این چنین آمده است : أَوَّلُ الدِّینِ مَعْرِفَتُهُ ، وَ کَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِیقُ بِهِ ، وَ کَمَالُ التَّصْدِیقِ بِهِ تَوْحِیدُهُ ، وَ کَمَالُ تَوْحِیدِهِ الْإِخْلَاصُ لَهُ ، وَ کَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْیُ الصِّفَاتِ عَنْهُ. در این عبارت با اینکه توحید یکی از مراتب کمال خداشناسی به شما امده است ، خود مقدمه ای برای مرتبه ای دیگر از معرفت خداست که نهایت آن پیراستن خداوند متعال از صفات ونفی تشبیه او به مخلوقات است.

منابع:

۱ـ قاموس المحیط،ماده«وحده».

۲-دربیشتر کتاب های لغت به معنای دوم تصریح نشده وبه جای ان ، به معنای اصطلاحی توحید (اعتقادقلبی وایمان به یگانگی خداوند)، در برابر تثلیث(اعتقاد به اقانیم ثلاثه: اب، ابن وروح القدس)ذکر شده است.مانند تهذیب الغه ، صحیح الغه ولسان العرب.

۳- سوره توحید، آیه۱٫

۴- سوره بقره ، آیه ۱۶۳٫

۵- سوره اعراف، آیه۵۹٫

۶- سوره صافات، آیه۳۵٫

۷- سوره نحل، آیه ۳۶ .

۸- سوره اعراف، آیه ۵۹٫

منبع : شیعه نویس

لینک کوتاه این مطلب :