بازدید : 1588
دسته بندی : مطالب ویژه
تاریخ : آذر ۲۳, ۱۳۹۵

احمد بصری واتباع آن توجیهاتی را برای
درست دانستن روایت وصیت ذکر می کنند؛ یکی از این توجیهات موافق دانستن روایت وصیت با قرآن کریم است.

 

شیعه نویس گزارش می دهد: ناظم العقیلی می گوید:تمام مذاهب اسلامی (شیعه وسنی)بر این باورند که روایتی را که موافق قران باشد باید به آن عمل بکنیم حتی اگر سنداین روایت ضعیف باشد یا اینکه فاقد سند باشد[۱].

 

آنها روایت وصیت را موافق با آیه ۱۸۰سوره بقره می دانند:

کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَکَ خَیْرًا الْوَصِیَّهُ لِلْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِینَ [۱۸۰]  هرگاه یکى از شما را مرگ فرا رسد و مالى بر جاى گذارد، مقرر شد که درباره پدر و مادر و خویشاوندان، از روى انصاف وصیت کند. و این شایسته پرهیزگاران است. این آیه از وجوب وصیت کردن سخن میگوید وآنها میگویند که روایت وصیت نیز حاوی وصیت پیامبر در شب وفاتشان است،واینگونه آن را موافق قرآن میدانند. البته این مورد هم خالی از اشکال نیست وانشالله در مطالب بعدی به این اشکال اشاره خواهیم کرد.
جواب:
اینکه ناظم العقیلی میگوید  همه مذاهب اسلامی اتفاق نظر دارند بر اعتماد روایت موافق با قرآن،از  بی اطلاعی او است،زیرا این قاعده(لزوم قبول کردن روایت موافق با قرآن) فقط مختص مذهب اثنی عشری است، ومذاهب دیگر، این قاعده را قبول ندارند:
قال الشوکانی: حدیث:‌《اذا روی عنی حدیث فاعرضوه علی کتاب الله فإذا وافقه فخذوه وإن خالفه فردوه[۲]》قال الخطابی:وضعته الزنادقه…

شوکانی می گوید: خطابی، درباره عاقده اعتماد بر حدیث موافق قرآن می گوید: این حدیث را اشخاص پلید جعل کردند ومورد قبول نمی باشد.

والحمد لله رب العالمین

 

منابع :
۱_دفاعا عن الوصیه ص ۱۵
۲_الفاید المجموعه ص ۲۹۱

لینک کوتاه این مطلب :