بازدید : 746
دسته بندی : مطالب ویژه
تاریخ : آذر ۳۰, ۱۳۹۵

بسم الله الرحمن الرحیم

در مطالب گذشته مشروعیت توسل و استغاثه به رسول خدا (ص) ، اولیاء و صالحین از دیدگاه بزرگان اهل سنت ثابت شد ف همچنین ثابت کردیم که وهابیت تنها فرقه منحرف از اسلام است که این مساله را شرک دانسته . گذشته از تصریحات علماء ، انبیاء الهی نیز به وجود اقدس پیامبر عظیم الشان اسلام استغاثه وتوسل کرده اند .

 

از دیدگاه وهابیت و محمد بن عبد الوهاب و ابن تیمیه ، هر کس به هر انسانی چه پیامبر (ص) ، چه امام و چه صالحی از صالحان و حتی اگر ملکی از ملائک خداوند ، استغاثه کند ، مشرک و کافر است و خون و مالش حلال می باشد .

 

روایت دیگری که سند آن صد در صد صحیح است و حتی وهابیت هم تصحیح کرده اند ، استغاثه حضرت عیسی (ع) به پیامبر بزرگوار اسلام (ص) است در زمانی که ان شاء الله همراه حضرت ولی عصر (عج ) بر می گردند . در آن زمان سراغ قبر رسول خدا (ص) می آیند و خطاب به رسول خدا (ص) با ایشان صحبت می کنند و ایشان هم جواب می دهند .

این روایت  در کتب متعددی  آمده است  که ما  دو مصدر معتبر را معرفی میکنیم  .

ابی یعلی موصلی  در مسند خود این  روایت  را  آورده است  که محقق کتاب حسین سلیم اسد  آن را تصحیح  کرده است  . همچنین  البانی  وهابی  نیز آنرا در سلسله الاحادیث الصحیحه خود  تصحیح کرده است  .

 

حدثنا احمد بن عیسی ، حدثنا ابن وهب عن  ابی صخر أن سعیدا مقبری اخبره أنه سمع ابا هریره یقول : سمعت رسول الله (ص) یقول : والذی نفس ابی القاسم بیده لینزلن عیسی بن مریم اماما مقسطا وحکما عدلا ، فلیکسرن الصلیب ولیقتلن الخنزیر ولیصلحن ذات البین ولیذهبن الشحناء ولیعرضن علیه المال فلا یقبله ، ثم لئن قام علی قبری فقال : یا محمد لأجیبنه

مسند ابی یعلی الموصلی ، تألیف امام حافظ احمد بن علی بن مثنی التمیمی ، متوفای ۳۰۷ هـ  با تحقیق حسین سلیم اسد ،  جلد ۱۱ ، صفحه ۴۶۲

از احمد بن عیسی از ابن وهب از ابی صخر از سعید مقبری که از ابو هریره نقل می کند که شنیدم رسول خدا (ص) می فرمود : قسم به کسی که جان ابو القاسم در دستان اوست ، حضرت عیسی حتما از آسمان پایین می آید در حالی که امام و حاکمی است که عدالت را رعایت می کند و صلیب را می شکند ، خنزیر را می کشد ، بین مردم صلح برقرار می کند …

تا این که سراغ قبر من می آید و می گوید : یا محمد ، من هم جواب او را می دهم .

اسکن روایت :

همین روایت را آقای البانی در کتاب سلسله الاحادیث الصحیحه خود بیان کرده است :

 

والذی نفس ابی القاسم بیده لینزلن عیسی بن مریم اماما مقسطا ، وحکما عدلا ، فلیکسرن الصلیب ، ولیقتلن الخنزیر، ولیصلحن ذات البین ولیذهبن الشحناء ولیعرضن علیه المال فلا یقبله ، ثم لئن قام علی قبری فقال : یا محمد ؛ لاجبته .

قلت : وهذا اسناد جید رجاله کلهم ثقات رجال الشیخین ؛ غیر ابی صخر وهو حمید بن زیاد الخراط فمن رجال مسلم وحده ….

والحدیث قال الهیثمی : رواه ابو یعلی ورجاله رجال الصحیح .

سلسه الاحادیث الصحیحه ، محمد ناصر الدین البانی ، چجلد ۶ ، صفحه ۵۲۴ ، روایت ۲۷۳۳

 

قسم به کسی که جان من (رسول خدا (ص) ) در دست اوست که عیسی بن مریم پایین می آید در حالی که امام و حاکم عدالت گستری است …. سپس سراغ قبر من می آید و می گوید : یا محمد و من هم جواب او را می دهم .

در این جا فقط « اجبته » است و در آن روایت « اجیبنه » می باشد که هر دو یک معنا را می دهند .

البانی می گوید : روات این روایت همه از ثقات هستند ؛ غیر از ابی صخر که او هم فقط از رجال مسلم است و از رجال بخاری نیست .

در ادامه سخن هیثمی را هم بیان می کند :

ابو یعلی آن را روایت کرده  و رجال آن از رجال صحیح بخاری است .

 

اسکن روایت  :

به هر حال ظاهر روایت این گونه است که حضرت عیسی به رسول خدا (ص) و به قبر ایشان استغاثه می کند .

این ها می گویند که پیامبر (ص) نمی شنود ، چطور حضرت عیسی متوجه این امر نمی شود که خداوند پیامبر (ص) را میرانده و خاکستر شده ، با این حال سراغ قبر رسول خدا (ص) می رود و یا محمد می گوید و رسول خدا (ص) هم جواب او را می دهد .

به هر حال بسیار واضح و روشن است که اگر به قول وهابی ها پیامبر (ص) نشنود و حرفی برای گفتن نداشته باشد ، حضرت عیسی که سراغ قبر رسول خدا (ص) می رود و با ایشان صحبت می کند ، نعوذ بالله مشرک است . پس ما هم به آن خدای وهابی ها که برای آن جسمانیت و صفات انسانی قائل هستند ، کافر هستیم.

 

لینک کوتاه این مطلب :